‘Teken eens een koe.’
Ik teken vier poten, een staart met een pluimpje en uiers. Ik schrijf eronder: KOE. Annet kijkt over mijn schouder mee.
Ze knikt. “En nu het woord content. Hoe doe je dat?”
Ik teken een schip. Een vrachtschip met rechthoeken. Nee. Dat is ‘m niet. Containers, dat gaat kijker vast niet begrijpen.
Hoe teken je zo’n vaag begrip?
Ik ben naar Annet gereden voor een workshop zakelijk tekenen
Annet vertelt. Ons hersenen hebben lang kunnen oefenen met het verwerken van visuele informatie. Tekst – die rare tekentjes waar we woorden mee maken – verwerken we veel langzamer.
Dus, zegt Annet: “Wil je een presentatie geven of een ingewikkeld proces uitleggen, gebruik dan een tekening.”
Ja, maar hoe kan ik dat als zelfstandig ondernemer dan toepassen?
Stel: je geeft een workshop. Je wil aan de deelnemers vertellen wat je gaat doen die dag.
Misschien zet je wat tekst op een flip-over. Of wacht.. Beter is natuurlijk om er een tekening bij te maken.
Bovenaan teken je een wimpel met de titel van de dag er in. Zo voelt iedereen zich welkom.
De dag bestaat uit 4 onderdelen. Je tekent een potlood, een boterham, een koptelefoon en duimpjes voor feedback. Je zet de woorden erbij:
Je verbindt de stappen met een lijn.
Op de gezichten van de deelnemers verschijnt een smiley. Ze hebben houvast. Volwassenen worden blij van zakelijke tekeningen. (Net als van icoontjes.)
En hoe maak je nu een plaatje van het woord content?
Mijn schetsboek is in de tussentijd volgestroomd met krabbels.
Is content een kartonnen doos met iets er in? Mwah.
Lijkt content op een tekstballon? Nee.
Wacht, ik heb het!
Heb ik meteen een mooi plaatje bij dit blog.
Daarom. Leer zakelijk tekenen.
Kom ook!
Maandag 3 oktober geeft Annet Konijn van BuroKOM een workshop Zakelijk Tekenen in het Content Co Creatie Lab. Meld je aan met de kortingscode CLAB2022